måndag 13 mars 2017

Provsmakning: F-k Amber

Dags för en officiell provsmakning av vår Amber Ale som vi bryggde i höstas. Den här stilen finns ju inte i SHBFs typdefinitioner så i det här fallet så får jag bedömma ölet mot en BJCPs typdefinition.

F-k Amber

Utseende: Övervägande klar men något disig. Färgen är mörk-röd-brun. Stor, kompakt och fluffig skumkrona.

Arom: Aromen är typisk amerikansk med mycket grapefrukt. I bakgrunden lurar en karamellig/maltig ton.

Smak: Smaken påminner en hel del om aromen. Smaken inleds med en intensiv grapefruktsmak. Men humlesmaken blir kortvarit för sen kommer karamellsmaken och tar över smakbilden. Något för maltig, för stilen, för min smak om inte annat.

Slutsats:  Ett bra försök på stilen Amber Ale för bli omdömet av det här ölet. Ölen är torr, lagom besk, humlig och även maltig. Men vi har trots allt inte lyckats få in en fullträff på stilen, än. Den här gången tror jag det är maltbasen som blev för kraftig/tung. Hade jag gjort om det här ölet idag så hade jag bytt ut crystal malt mot pale crystal malt. Hade även justerat upp mängden Special X från 500 till 600g. På det sättet tror jag vi hade fått en maltsmak som hade varit mer passande för stilen. Hade även ändrat lite i humleschemat och bytt ut hälften av humlen mot någon amerikansk C-humle för att få den där citrussmakerna som är vanliga i öl av denna stilen.

Glaset är ett så kallat IPA glas från Sejdelshoppen om någon undrar.:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar