tisdag 20 april 2021

Tips: Så här rehydrerar jag min jäst till mina mjöd

Det absolut svåraste i min mening med mjöd är jäsningen. Gäller att tillsätta rätt mängd jäst som är pigg och som får den näringen den behöver. Och det absolut vanligaste problemet med mjöd är just jäsningar som aningen inte kommer igång eller stannar för tidigt. Två enkla sätt att undvika detta är att undvika OGn över 1.150 och att i möjligaste mån göra en bra rehydrering av jästen så den får en "flygande start".

Jäst som kan användas till mjöd

Så här rehydrerar jag min jäst när jag gör mjöd:

Värmer upp vatten (brukar vara 1 dl per packet). När temperaturen närmar sig rehydreringstemperaturen (detta är olika på olika jäster, kolla baksidan på paketet), oftast 35-37C lägger jag i GoFerm och rör om och ser till att det löser upp sig. När temperaturen landat på/inom rehydreringstemperaturen så tillsätter jag jästen. Jag strör den bara försiktigt som ett tunt täcke över ytan. Täcker för och väntar i 30 minter.

Efter 30 minuter tillsätter jag lika mycket must som jag har vätska (dvs oftast 1 dl) och täcker för igen och väntar 30 minuter. Detta gör att temperaturen sjunker och att jästen för en mjukstart både temperatur och sockermäsigt jämfört med att läggas direkt in i musten.

Efter 30 minuter tillsätter jag allt till min must. Dagen efter tillsätter jag all min jästnäring i form av Fermaid O. För övriga steg framöver, läs gärna mitt inlägg om min mjödprocess.

Så här går min rehydrering av min jäst till mina mjöd till. Hoppas det är till nytta för någon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar