måndag 17 april 2017

Bryggning: Astrid

Samtidigt som vi bryggde 333 IPA (Manana IPA) så valde jag att tillsammans med en av min kompisar Daniel sätta igång ett nytt mjöd. Det blev som vanligt ett fruktmjöd. Den här gången föll valet på granatäpple. I sedvanlig ordning så fick detta mjöd sitt namn från den grymma TV-serien Vikings. Namnet föll på Astrid. Skall inte avslöja vilken roll i handlingen den karaktären har.:)

Astrid från TV-serien Vikings
Receptet såg ut enligt nedan:
  • 5 kg klöverhonung
  • 5 liter ekologisk granatäplejuice
  • Kokat vatten nerkylt till 17C för att tillsammans med honungen och fruktjuicen komma upp i 14 liter.
  • 2,5 g Fermaid K
  • 5 g GoFerm
  • 1,5 g kalciumkarbonat
  • 2 st paket Lalvin 71B-1122
  • Uppmätt OG 1,125

Tanken med recepetet är att försöka ta ut granatäpplets syrlighet med mjödets restsötma. Hoppas med andra ord på att det inte blir helt utjäst utan att det stannar någonstans mellan 1,010 och 1,020. Skulle det mot all förmodan jäsa ner lägre eller om det är för syrligt så för jag helt enkelt tillsätta mer honung i efterhand. Försöker även mig på att justera upp pHt med kalciumkarbonat av samma anledning.

Jästvalet var enkelt. Många använder denna jästen som standardjäst för sina fruktmjöd och det kommer även jag göra om det inte finns något speciellt skäl till att använda någon annan jäst. Testar även att använda båda Fermaid K och GoFerm för att optimera jäsningsprocessen.

Oväntat mörk färg?!

Det kändes som om grantäpplejuicen och klöverhonungen gifte sig fint smakmässigt. Det som dock förvånade mig var färgen som blev mörkbrun?! Ändrar sig antagligen när jästen har flockulerat och mjödet börjat klarna. Hade förväntat mig en rödaktig färg, men det blir kanske kommer senare som sagt?

Nu får det här mjödet stå och jäsa i ett 23 liters pet-jäskärl i några veckor. Sedan tappar vi om det till en 11,5 liters kärl. Förhoppningsvis blir det fler mjöd tillsammans med Daniel längre fram. Kanske inga fler under våren men efter sommaren hoppas jag kunna starta igång flera olika mjöd. Förhoppningsvis blir det en hygglig sommar så man själv kan skörda bär och frukter som kan kan använda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar