fredag 29 september 2017

Flasktappning: Floki

I helgen blev det dags för flasktappning av mitt och Daniels mjöd med magno och persika som jag startade igång i slutet av maj.

Iom att mjöd kräver en hel del omtappningar för att klarna så summerar jag därför som vanligt samtliga omtappningar av detta mjöd nedan i detta inlägget istället för att göra en massa enskilda "omtappningsinlägg".

25/5:  Mjödet sätts igång. OGt mäts upp till 1,110.

En första omtappning.


30/6: En första omtappning. FGt mäts upp till 1,004 vilket känns ganska perfekt. En lärdom till nästa gång blir dock att verkligen göra en pure av frukten, annars får man väldigt stora förluster pga flytande fruktrester.

Innan en andra omtappning.

10/7: Fortfarande grumlig och en del fruktrester.  Gör en omtappning och tillsatte 2 ml av vardera lösning av Kwik Clear.

20/8: Fortfarande grumlig. Tillsatte 2 ml av vardera lösning av Kwik Clear igen.

En kort tid innan flasktappning.

8/9: Lite grumligt fortfarande, hade kanske för bråttom med att tillsätta Kwik Clear första gången.

17/9: Flasktappning, helt klart smak av persika, återstår att se om detta blev helt lyckat. I varmt tillstånd tycker jag mig hitta någon smak jag inte är helt förtjust i. Valde att flasktappa trots grumligheten iom flytt till ny lokal. Mer om den nya lokalen i ett senare inlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar