tisdag 20 november 2018

Bryggning: Ecbert

King Ecbert från TV-serien Vikings
Jag hade inte tänkt sätta igång fler mjöd den här hösten iom att jag redan har en hel del ståendes men så fick jag via en Facebook grupp i kontakt med en biodlare som hade en del honung som hade skiktat sig som hon inte kunde sälja och därför ville ha hjälp att göra mjöd på. Hon var ganska öppen för förslag men jag föreslog någon enkelt, gott och klassiskt, ett mjöd med hallon.

Receptet blev så här:

  • ca 10,5 kg vildblomsterhonung
    ca 6,5 kg hallon
  • vatten kokat och nerkylt till 20C och tillsammans med honungen utgjorde en volym på ca 25 liter
  • en msk flytande pectolase för att lösa upp pektin enzym i musten på bären som gjordes dagen innan
  • 20 g Fermaid O (tillsattes dagen efter att mjödet startades)
  • 18 g GoFerm
  • 40 g bentonite (för att skynda på klarningen)
  • 3 st paket Lalvin 71B-1122
  • Uppmätt OG 1,130
Tanken är att fruktsyran i hallon skall balansera ut den restsötman som blir. Eventuellt tillsätter jag lite amerikansk ek till denna också. Vi kom även överens om att vi skall dela upp den här satsen i två delar. En neutral och en smaksatt med chipotle. Det blir första mjödet med någon form av chili så det blir spännande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar