lördag 27 maj 2017

Bryggning: Floki

Kände att det var dags att sätta igång ytterligare ett nytt mjöd innan sommaren drar igång på fullt allvar. Tanken är att detta skall bli ett torrt mjöd, utan kolsyra. Ville testa att göra ett mjöd med riktigt stora mängder frukt. Och när jag hittade mogna mangos till ett bra pris och dessutom persikor så kändes valet givet. I sedvanlig fick mjödet sitt namn från TV-serien Vikings. Namnet föll på Floki, Ragnar Lothbroks bästa kompis.


Receptet såg enligt nedan:
  • 3 kg blomsterhonung
  • 1,5 rapsblomsterhonung
  • 3 kg persikor
  • 12 st mogna mangos
  • Kokat vatten nerkylt till 19C för att tillsammans med honungen och fruktpuren av persikor och mangon för komma upp i 15 liter.
  • 2 g bentonite
  • 3 g Fermaid K
  • 7 g GoFerm
  • 2 st paket Lalvin 71B-1122
  • Uppmätt OG 1,110
Satte det här mjödet i ett 19 liters pet jäskärl och tanken är att efter midsommar tappa om det till ett 11,5 liter pet jäskärl för en längre tids lagring.Min förhoppning är som sagt att det här skall bli ett torrt (utjäst mjöd). Hoppas att jag lyckas få detta blankt/klart. Valde av den anledningen att tillsätta bentonite i det här mjödet från början. Förhoppningsvis gör detta att det klarnar snabbare och att jag slipper allt för många omtappningar. Eventuellt skall jag ha i lite ek i detta mjödet men det beror på hur jag upplever smaken när det har jäst någorlunda klart. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar