torsdag 25 maj 2017

Provsmakning: Paddingtons Brown Little Butt

I oktober förra året så bryggde jag en brun porter tillsammans med Pehr från Bellevue Brewing (brygglaget vi delar lokal med). Efter jäsningen så delade vi upp det här ölet i tre olika delar. En naturell, kokos och chili (Pasilla Negro). Sedan dess har detta ölet varit ett trevligt lite alkoholsvagare öl och jag hade på något konstigt sätt fått för mig att jag gjort detta inlägget. Tur att jag hade flaskor kvar.:)



Utseende: Typenligt röd-brun färg och en fluffig och krämig skumkrona. Iom färgen så ser man även att ölet är helt blankt.

Arom: Aromen innehåller milda rostade toner med en hint av choklad i bakgrunden. Chili versionen känner jag ingen skillnad på i aromen. Kokosversionen har ett tydligare rostad karaktär.

Smak: Smaken är väldigt centrerad runt den milda rostade smaken. I eftersmaken kommer det lite kraftigare rostad ton och lite choklad. Relativt fyllig och smakrikt öl för sin alkoholhalt på 4,3%. Återigen känner jag ingen skillnad mellan den naturella versionen och den med chili. Kokosversionen innehåller en rostad ton från kokosen som tillsammans med den ursprungliga versionens rostade smak skapar en kraftig rostad smak i olika lager/nivåer.

Slutsats: Utseende mässigt och med OGt och FGt i åtanke så är ölet helt stiltypiskt. Men när det kommer till smaken och därmed receptet så finns det en hel del förbättringspotential. Känner först och främst att jag hade kunnat använt lika stor mängd brunmalt som karamellmalt. Tror också det hade passat bättre med pale crystal malt än crystal malt som jag använde. Hade också använt Carafa I istället för den chokladmalten som jag använde. Tror att jag hade fått en bredare smakbild om jag hade utformat receptet på det sättet. Nu blev det ölet ganska endimensionellt och något tråkigt.

Av dessa tre versioner så blev den naturella bäst den här gången. Kokos blev lite "rostat med rostat" och chiliversionen var ingen skillnad alls från den naturella. Chilisorten Pasilla Negro är öppenbarligen mycket mild och det krävs bra mycket mer än 1 frukt på 10 liter för att det skall bli smak av det.

Glaset är ett så kallat stout glas från Sejdelshoppen om någon undrar.:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar