söndag 11 juni 2017

Tävling: Amylases Sommarölsträff 2017

Fräntorps hus. Amylase sommarölsträff 2017
Igår gick Amylases Sommarölsträff traditionsenligt av stapeln. Den här träffen har vi ställt upp och tävlat lite sporadiskt i. Ett par gånger har vi tävlat, ett par gånger som besökare och några år har vi gjort vare sig det ena eller andra. Detta har varit lite beroende på vad vi bryggt och om vi haft tid. I år blev det någon form av mellanår. Vi hade bryggt en IPA varav en del med mango och ananas (Manana IPA) som vi tyckte skulle passa väldigt bra att tävla med.

Problemet var att vi alla egentligen redan var uppbokade dagen tävlingen gick av stapeln. Eftersom jag trodde såpass mycket på ölet och att jag även gjort ett mjöd med passionsfrukt (Helga) som jag tänkt bjuda på så slutade det med att jag själv (Peter) tog bilen fram och tillbaka till träffen. På så sätt löste sig logistiken med ölen och mjödet och jag hann även göra andra saker den dagen också, samtidigt som jag kunde vara med på träffen. Tycker väldigt mycket om det goa, gemytliga och trevliga atmosfären som omger dessa träffar samtidigt som man träffar andra hembryggare och jag vill därför helst inte missa dessa träffar.

Sammanlagt ställde det upp 32 st öl det här året. Jag räknade till så mycket som 13 olika humliga öl. Vidare så valde vi att det här året att gå tillbaka till att förvara ölet i flaskor. Partyfaten har krånglat och vi överväger nu en annan lösning som vi spanat in. Men det får av ekonomiska anledningar vänta till hösten. Totalt hade jag med mig 11 liter och det gick åt. Hade tills det räckte till rösterna skulle lämnas in men inte mycket längre, dvs på gränsen, men jag hade inte möjlighet att ta med mig mer.

Responsen var mycket positiv och åtgången var den största någonsin på en sådan här träff.  Tyvärr räckte det inte långt, vårat öl hamnade bara på en 14:e plats i resultatlistan. Öppenbarligen tilltalade varåt öl inte den breda publiken. Av förklarliga skäl provsmakade jag inte konkurrensen i år men många besökare vittnade om den mycket höga kvalitén. Även mitt mjöd fick jag väldigt bra respons på vilket var väldigt glädjande.

Prisutdelning

Vann gjorde Magnus Singerer och Rebecka Singerer med öl nummer 20, Sunshine, en IPA. På andra plats kom Magnus Vasilis med en Berline Weisse med namnet Peach Milkshake Berliner Weisse. Avslutningsvis kom Håkan Emqvist och Henrik Kullander på tredje plats med sin Fläderapa, en American Pale Ale smaksatt med fläder.

Avslutningsvis, ett stort tack till Amylase som anordnade denna träffen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar