lördag 20 oktober 2012

Hembryggarträff: Hemma hos Fabrikören Ekstedt

Vi är ett gäng hembryggare i Göteborg som via Facebook kommit i kontakt med varandra. På Fredriks (Fabrikören Ekstedt) förslag har vi nu börjat träffas för provsmakning av varandras brygder. Första träffen var i fredags hemma hos Fredrik. Sammanlagt blev vi 7 personer (jag, Fredrik, Martin, Sofie, Jonas, Ingemar och Magnus) som träffades.

Då jag inte hade så många andra lämpliga brygder på lager att ta med mig så fick det bli vår havregrynsporter My Mothers Porter som jag tog med mig. Det är nu 4 1/2 månad sedan den bryggdes och även ett tag sedan jag provsmakade den så jag tyckte det kunde bli intressant att se om den utvecklat sig något.

De andra hade med sig följande brygder:

Fredrik:
Humlevete 6%
Brettöl 6,2%
NZ Imperial stout 9,5%
Svetle 16 7,5%
Dubbel-IPA 9,2%

Martin:  
Brettöl
Brittisk/Amerikansk Bitter, 4,7%
Oktoberfestöl ?? %

Amerikansk Pale Ale 5.6% 

Jonas:
Belgisk pale ale 5,2% 

Magnus:
Amerikansk Pale Ale 5,8%
 
Ingemar:
Imperial Stout 9.2% 
IPA 6.2% 

Alla ölen var goda men jag är ingen stor fan av vare sig suröl,  lageröl eller engelska öl, än, så Martins Oktoberfestöl tyckte jag inte var någon höjdare, och tyvärr inte heller hans APA som han hade använt Nottingham jäst till. Men samtidigt så tyckte jag hans bitter var en av kvällens bästa öl samtidigt som de andra ölen inte var dåliga på något sätt, de var bara inte min typ av öl. Roligt att det finns hembryggare som brygger lite mer vardagsöl och inte bara extrema grejer (som vi :)). Blev också väldigt imponerande av de båda brettöl som var relativt olika, trots att de hade använt exakt samma jäst. Magnus hade lyckats få tag på någon specialblandning av 7 humle sorter till sin APA som var riktigt god trots att den var bryggd i maj och hade tappat en del i humlesmaken. Ingmars IPA hade en egen smak på ett positivt sätt och hans Imperial Stout var också bra trots att den bara legat på flaska i en ynka månad. Och Magnus belgiska pale ale smakade verkligen belgiskt. Fredriks öl var som vanligt välbryggda och höll en hög kvalité.

Är svårt att uttala sig allt för mycket om My Mothers Porter men jag tyckte den absolut hade blivit bättre sen sist. Beskan tyckte jag nu var "mildare" och ölet kändes mer balanserat och harmoniskt. Men som sagt, svårt när man druckit annat också.

Sammanfattningsvis kan man säga att det var en mycket trevlig kväll med mycket god öl som höll hög klass. Inget öl hade några felsmak vad jag kunde känna och samtliga kunde lika gärna vara köpta på systembolaget. Så hög var kvalitén anser jag. Sedan är det alltid roligt att träffa andra hembryggare och prata och diskutera runt sin hobby/passion. Vem annars skall man diskutera saker som maltsorter, dekokationsmäskning, humlesorter, öltyper etc med? Jag tror och hoppas det blir fler liknande träffar för detta var väldigt lyckat och trevligt!

4 kommentarer:

  1. Hoppas jag kan komma med på nån träff. Jag är så ny i detta att jag ej har gjort nått öl än, nja en satsbrygd stout om det kan räknas. Dock håller jag på att färdigställa en lokal jag ska ha till bl.a. Bryggning. Behöver träffa sådana som kan dettahäringa med helmaltsbryggning! Royne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror säkert att det kommer bli fler träffar. Dock kanske inte förrän i januari. En dedikerad lokal är inte fel. Vi har lite överbliven utrustning som du kan köpa loss för en billig peng om du vill.

      Radera
  2. Detta är ju ett tag sen ser jag, men riktigt kul att det pågår i Göteborg! Jag är också ny på banan med min andra bryggning som väntar på att bli provsmakad, men vem vet vad framtiden har att erbjuda. Kul att det finns ett gäng i min stad iaf, då man är ensam i sin bekantskapskrets. Trevlig helg! /Tommy (http://brokenbearbrewing.com/)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är helt ok att kommentera lite äldre inlägg. Alltid roligt med kommentarer på det man skriver! Du får gärna ansöka om medlemskap i gruppen. Vi har inga mer krav förutom att man brygger öl och bor i närheten av Göteborg.;)
      Har länkat till din blogg också, du får väldigt gärna länka tillbaka.

      Radera