måndag 14 april 2014

Privatimport: Unvik Saveur-Biere!

Har vid flera tillfällen beställt lådor med lite olika öl från diverse olika sidor de senaste åren. Har väldigt goda erfarenheter av De Molen webshop, alesbymail och bierkompass. Beställde även några gånger från belgianshop men de verkade ha satt i system att alltid glömma någon flaska så dom har jag slutat beställa ifrån.

Min senaste beställning gick till Saveur-Biere och det är den beställningen som detta inlägg skall handla om. Jag vill nämligen varna för att beställa från detta ställe då jag anser att dom är oseriösa.

När jag till slut efter mycket om (jag beställde leverans till min arbetsplats och posten kunde inte hitta adressen) och men fick mitt paket var det skadat. Någon flaska hade gått sönder och gjort den redan dåliga förpackningen/kartonen ännu sämre. Kartongen såg mer eller mindre ut så här när jag hämtade den.

Demolerad!

Totalt demolerad alltså! Man ser att paketet har fått sig en smäll i sidan och därmed kolappsat fullständigt. Det är ett under att inte samtliga flaskor gått sönder. Om vi öppnar paketet och tittar vad som hänt och varför så ser det ut så här:

Se facket till höger....

Här ser man tydligt varför det blivit som det blivit, de stora flaskorna ligger bara löst utan frigolit eller skyddande kartong i mellan.

I facket på sidan hittar vi:



en flaska Saison Rue från The Bruery som gått så sönder att det bara är halsen kvar. Där ligger dessutom ytterligare en 33 cl flaska som är helt sönderkrossad och inte går att urskilja vilken den är. Hittar till slut kapsylen. Även en halvtom flaska Piraat ligger där:


Som ni ser är flaskan i övrigt intakt så den här flaskan måste vara skickat halvtom. Tack och lov så har en 75 cl flaska klarat sig i facket men det känns som det var på håret:

Klarade sig!

Jag fick det här paketet leverarat till mitt jobb så jag kunde inte vägra ta emot paketet. Självklart har jag kontaktat både Posten och Saveur-Biere. Posten svarar så här:

"Kontakta avsändaren och reklamera skadan. Avsändaren skall i sin tur  reklamera skadan till transportören i avsändarlandet, eftersom det  enligt DPD produktvillkoren är avsändaren som har rätt till eventuell  ersättning."

Jag har kontaktat Saveur-Biere två gånger under förra veckan men inte fått något svar över huvudtaget. Tycker det är väldigt dåligt att packa flaskor på det här sättet och att sedan inte ta ansvar för det. Att alla Savuer-Bieres mail är helt och hållet på franska (nej google translate funkar inte till 100%) gör inte heller saken enklare. Skall förtydliga och säga att jag bara fått mail angående min beställning, inte min reklamation.

Var och en gör naturligtvis som den vill men nu är ni varnade i alla fall!

Uppdatering 140516:
Jag har nu upprepade gånger både via Facebook och mail försökt komma i kontakt med Saveur-Biere men inte fått något svar. Via facebook fick jag visserligen en fråga tillbaka om mitt ordernummer som jag skickade men sen blev det helt tyst.

Vill därför avråda alla att handla från Saveur-Biere. Att paketera så dåligt och inte ta ansvar för det är inte seriöst.

6 kommentarer:

  1. Jag beställde från samma ställe och ungefär samtidigt som dig. Skillnaden i packning är stor. Till mig valde de att skicka de stora flaskorna i ett separat paket. Bägge paketen var välpackade och det kostade inget extra i frakt. Dessutom gick det riktigt fort och för en gångs skull bar svenska posten upp paketen alla fyra våningar till lägenheten. Så jag kände mig nöjd.

    Men din packning såg usel ut. Glad att det inte blev något problem med mitt pga franskan. Som du säger så är allt på franska. Det funkar ju i enkla mail om att paketet är skickat men blir ett stort problem vid fel. Även riktigt uselt att inte svara på mail.

    Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skönt att höra att du klarade dig från strul. Problemet var nog att jag inte beställde så många stora flaskor så då kunde de inte lägga dom i en seperat kartong. Men hade de bara plastat in dom och lagt frigoli i facket så hade flaskorna klarat sig. Vi får se om dom hör av sig. Bollen ligger hos Saveur-Biere.

      Radera
  2. Hej! Tänkte se om det blev någon uppdatering om hur de skötte ärendet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Statusen har tyvärr inte ändrats. Fick aldrig svar i någon form. Så status och min rekommendation att undvika dom kvarstår.
      /Peter

      Radera
    2. Men valet är dig fritt naturligtvis.

      Radera
  3. Tack för det. Då skippar jag dem :)

    SvaraRadera