lördag 2 augusti 2014

Humleodling: Augusti-rapport från humleodlingen

Dags för en liten rapport från humleodlingen igen. Junirapporten hittar ni här och julirapporten hittar ni här.

Så här såg odlingen ut tidigare idag.



Vad har då hänt sen sist? Ja, de har ju växt lite grann men inte jättemycket. De tre yttre plantorna på spaljén vill inte riktigt komma till sig och jag vet inte riktigt varför. Får se om det blir likadant nästa säsong, då får jag antagligen gräva upp och plantera om dom så jag kan se till att rotsystemet har mycket jord att växa till sig i.

Det har inte blivit några kottar än, det har dock kommit fler små knoppar som jag rapportera om redan i inlägget från juni. Tittar jag på ännu äldre inlägg så ser jag att i september förra året började dessa knoppar växa till sig och i slutet av den månaden blev det ett par enstaka kottar. Har även kollat runt i bostadsområdet där jag bor där det finns en del humle planterat (gissar att detta visserligen är prydnadshumle) och ingen annan har fått kottar än heller så uppenbarligen så är det så här det är. Kottarna kommer senare på säsongen.

Jag lovade ju även att jag skulle återkomma med bild och mer information om en ny del av odlingen. Tanken var ju att ha fyra stycken plantor men tyvärr så dog två plantor för mig innan jag hann plantera ut dom. Tråkigt men jag får köpa två till nästa vår helt enkelt. De två andra plantorna (sorten är Merkur) har växt till sig och nu blivit över en och en halv meter högre och det är ju helt ok. Nu borde de ha skapat ett rotsystem så att de kan överleva vintern. Men så här ser dom ut i alla fall. De står bakom ett par vinbärbuskar men dessa plantor har jag stora förhoppningar på inför nästa säsong. Här finns det mycket jord att växa i och åtskilliga fler soltimmar än övriga odlingen.

Redan över 1,5 meter höga!

Återkommer om en månad igen med en ny rapport. Förhoppningsvis så har kottarna då börjat växa till sig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar