tisdag 26 januari 2016

Provsmakning: Big Bad Wolf

Vi bryggde ju en american strong ale med cararye under hösten som det nu är dags att recensera. Tanken var att brygga något Stone Double Bastard liknande, dvs ett starkt, maltigt och humligt öl.

Big Bad Wolf

Utseende: Mycket fin mörk färg som drar svagt åt brunt, helt ok färg men något mörkare än vad vi hade tänkt. Fin ljus fluffig skumkrona som ligger kvar länge.

Arom: Aromen är svagt humlig på ett fruktig sätt som sedan övergår i karamelliga malt toner.
 
Smak: Den initiala smaken domineras av grapefrukt och någonstans i mitten av smaken kickar malten in och avslutar med karamell och en smak som jag skulle vilja beskriva som knäckebröd. Gissar att knäckbrödssmaken kommer ifrån cararye. Kolsyran ligger på en bra nivå. I avslutningen finns en i mina ögon sett, lagom beska för den här stilen. Och en aning pepprighet från rågen tycker jag mig ana.

Slutsats: För att vara ett första försök på en helt ny stil (för oss) så är det här ett riktigt bra försök. Men den där knäckebrödsmaken slår igenom något för mycket för min del och jag misstänker den kommer från cararye. Hade jag bryggt det här ölet igen hade jag ersatt cararye med Special X och dessutom halverat mängden. Hade även haft i en del socker för att få upp utjäsningen. Och ökat upp humlemängderna med minst det dubbla, humlearomen och smaken hamnade inte i närheten av vad som var tänkt. Känns som om ett maltigt och rejält humligt öl kräver väldigt stora humlemängder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar