onsdag 4 oktober 2017

Bryggning: Athelstan

Och så blev det dags för det fjärde mjödet som vi startade igång i helgen. Fjärden ut blir Athelstan, ett traditionellt mjöd gjort på timjanblomsterhonung.

Athelstan
Fick idén till det här mjödet när jag var på en resa till Kreta i somras. Av en slump såg jag honungen i en fruktaffär och fick provsmaka och där och då insåg jag direkt att den här honungen måste jag göra ett traditionellt mjöd på. En djup lite fruktig smak som påminde om russin, tyckte jag. Iom att jag inte hade lust att köpa 5-6 kg honung och ta med mig hem så fick det räcka med ca 2 kg och en mindre sats. Receptet blev enligt nedan:
  • 2,15 kg timjanblomsterhonung
  • 0,,2 kg vildblomsterhonung (för att komma upp ytterligare i styrka)
  • Kokat vatten nerkylt till 18 C för att tillsammans med honungen komma upp i 6 liter.
  • 1 g Fermaid K
  • 6 g GoFerm
  • 1 st paket Lalvin D47
  • Uppmätt OG 1,130
Innan jäsning.

En ganska högt OG på det här mjödet och tanken är ett mjöd med en hög restsötma som lyfter smaken av timjanblomsterhonungen. Lite beroende på smaken och restsötman så kommer det tillsattas lite ek till det här mjödet. Tanken är en liknande mjöd som Ubbe, ett mjöd som man smuttar på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar