onsdag 18 april 2018

Bryggning: Björn Ironside

Björn Ironside
Dags för det sista inlägg av tre om dom traditionella mjöden jag startade i söndags. Inlägg ett hittar ni här och inlägg två hittar ni här. Men nu är det dags för detta mjödet, ett mjöd gjort på grekisk tallhonung. Iom att denna honungen kom i 920g burkar valde jag att beställa tre stycken. 1,84 kilo hade blivit något svagt och ville inte blanda ut denna honngen med någon annan. Hittade även två paket av Lalvin KV-1116 (använde ett till Aslaug mjödet) som var på väg att bli gammal (bäst före augusti i år) så detta fick bli ett riktigt starkt (16-18%) mjöd.

Receptet blev enligt nedan:
  • 2,76 kg grekisk tallhonung
  • vatten kokat och nerkylt till 17C och tillsammans med honungen utgjorde en volym på 6 liter
  • 10 g Fermaid O (tillsattes dagen efter att mjödet startades)
  • 5 g GoFerm
  • 5 g bentonite (för att skynda på klarningen)
  • 1 st paket Lalvin KV-1116
  • Uppmätt OG 1,142
Grekisk tallhonung
Lite svårt att veta vad man skall förvänta sig av den här honungen men läst på olika ställen att den här typen av honung ger maltiga och karamelliga toner. Min tanke är att "bevaka" detta mjödet och när det jäst ner till mellan 1,010-1,015  stoppa jäsningen med kalciumsulfit och kalciumsorbat. Och jag tror att lite ek kan passa bra till det här mjödet. Men jag får se hur det smakar och hur sött det uppfattas när det jäst klart.

Detta blir mitt första riktigt starka mjöd (om jäsningen går bra) och jag misstänker att det här kan behöva lagras en längre tid innan det mjuknar och blir drickbart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar