söndag 10 februari 2019

Bryggning: Jarl

Jarl från TV serien Vikings.
Förra helgen startade jag igång fem stycken nya mjöd. Den här gången blev det inga bärmjöd, det sparar jag till hösten. Först ut blir Jarl, ett traditionellt mjöd gjort på 80% bovote honung, men jäst med en sherryjäst. Sherryjästen skall i kombination med mörka honungssorter ge många fina fruktiga smaker. Valet på honung föll ganska enkelt på bovetehonung, mörk, smakrik och relativt enkelt att få tag på till en rimlig kostnad om man jämför med andra honungssorter.
 
Receptet blev så här:

  • ca 7,5 kg bovetehonung
  • ca 1,5 kg vildblomsterhonung
  • vatten kokat och nerkylt till 22C och tillsammans med honungen utgjorde en volym på ca 17 liter
  • 25 g Fermaid O (tillsattes dagen efter att mjödet startades)
  • 18 g GoFerm
  • 25 g bentonite (för att skynda på klarningen)
  • 2 st paket Vinclasse Sherry/Port jäst
  • Uppmätt OG 1,140
Jag valde att göra en lite större sats av det här mjödet, dels så ger mörkare honungssorter oftast en större mängd bottensediment och sen vill man kanske ha det här till någon tävling framöver. Räknar ganska kallt med att få över ca 12-13 liter efter primärjäsningen. Brukar inte göra en kallkrasch direkt efter primärjäsningen men kommer göra det i detta fallet iom dom stora mängderna bovetehonung.

Jag hade lite kontakt med tillverkaren av den här jästen innan jag satte igång det här mjödet för att kolla näringsbehov, rehydreringstemperatur och alkoholtolerans. Fick även information av tillverkaren att den här jästen uppskattar en syrerik must. För att tillgodo se detta behovet så valde jag att köra ner en färgblandare ner i den färdigblandade musten så det skummade om den rejält.

Jästen har en alkoholtolerans på 17-18 % under optimala förhållanden enligt tillverkaren. Återstår att se om jag lyckas leverera detta. Siktar på ett FG på ca 1,020 så eventuellt tillsätter jag mer honung om jästen jäser ut musten såpass mycket.

En intressant iaktagelse med den här jästen av rehydreringstemperaturen, 20-27 C, Lalvins jästen brukar vara 40 C. Följde tillverkarens riktlinjer och rehydrerade vid 27C och tillsatte efter 30 minuter lite must till den rehydrerade jästblandningen. Efter ytterligare 30 minuter tillsatte jag den till jäskärlet. Och det började faktiskt bubbla i jäsröret direkt. Inget jag varit med om innan, oftast har det tagit flera timmar.

Det här är ett väldigt experimentellt mjöd så vi får se hur länge jäsningen pågår, eventuellt tillsättning av ytterligare honung och hur klarningen och lagring går. Gissar att det kommer behövs en längre tids lagring på denna som alla andra mjöd med bovetehonung. Kommer troligtvis tillsätta medium och medium plus rostad amerikansk ek till denna efter en längre tids lagring.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar