söndag 10 februari 2019

Bryggning: Torstein

Torstein från TV serien Vikings

Startade fem stycken nya mjöd till helgen. Tredjen ut blir Torstein, ett traditonellt mjöd gjort på hallonblomster honung.

Receptet blev så här:
  • ca 2,6 kg hallonblomsterhonung
  • vatten kokat och nerkylt till 18C och tillsammans med honungen utgjorde en volym på ca 7 liter
  • 10 g Fermaid O (tillsattes dagen efter att mjödet startades)
  • 12 g GoFerm
  • 10 g bentonite (för att skynda på klarningen)
  • 1 st paket Lalvin D21
  • Uppmätt OG 1,140
När jag fick den här honungen så blev jag lite konfunderad. Honungen luktade och smakade inte jättestarkt så jag blev lite fundersam hur jag skulle formulera receptet. Men iom att Humlegården började sälja Lalvin D21, en jäst som är mycket omtyckte bland mjödbryggare på andra sidan Atlanten för att ta fram smaknyanser ur honungen på ett bra sätt blev det genast lite enklare. Iom dess alkoholtolerans så fick jag även öka på OGt något. Passade ändå ganska bra då jag fick denna honungen i 1,3 kg burkar.

Jag har förhoppningar om att det här mjödet inte skall kräva några längre lagringstider för att bli drickbar och hoppas kunna flasktappa denna innan sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar