söndag 23 september 2018

Bryggning: Aethelwulf


Aethelwulf från TV-serien Vikings
Dags för inlägget om det femte och sammanlagt sex mjöd som vi startade igång förra helgen. Det här är ett mjöd smaksatt med mörka vindruvor en så kallad pyment. Vindruvor är ju tyvärr en av den mest besprutade grödan som finns. Eftersom sommaren varit så otroligt solig och varm så fick en granne i området jag bor i stora mängder egenodlade vindruvor. Tog helt enkelt mod till mig och frågade om jag kunde få några liter att smaksatta ett honungsvin med i utbyte mot några flaskor av slutresultatet och jag fick ett glatt och positivt ja tillbaka. :)

Receptet blev enligt nedan:
  • ca 6 kg vildblomsterhonung
  • ca 3,5 liter mörka vindruvor
  • ca 1 liter björnbär
  • ca 0,5 liter svarta vinbär (två olika sorter)
  • vatten kokat och nerkylt till 17C och tillsammans med honungen utgjorde en volym på ca 15 liter
  • en msk flytande pektin enzym tillsatt till musten på bären som gjordes dagen innan
  • 20 g Fermaid O (tillsattes dagen efter att mjödet startades)
  • 12 g GoFerm
  • 20 g bentonite (för att skynda på klarningen)
  • 2 st paket Lalvin RC212
  • Uppmätt OG 1,145
Som ni märker åkte det även ner lite annan i form av bär (björnbär och svarta vinbär). Dagen innan när jag stod där och kokade vindruvorna så kände jag att det inte riktigt skulle räcka till den volymen jag tänkt. Björnbär har jag plockat mängder av den här sommaren och svarta vinbär har jag växandes i området jag bor i. Jästvalet kändes i det här fallet väldigt enkelt. Detta är en rödvinsjäst som är mycket populär att använda till just pyements på mörka vindruvor. Jästen har 16% alkoholtolerans så därav det någon högre OGt. Kan i skrivande stund inte svara på hurvida jag kommer tillsätta ek eller ej till det här mjödet. Beror på utjäsningen, den upplevda sötman och smaken. Hoppas på en flasktappning av denna innan sommaren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar