fredag 21 september 2018

Bryggning: Judith

Judith från TV serioen Vikings
I helgen som gick startades det igång inte mindre än sex stycken mjöd. Först ut blir ett mjöd jag valt att kalla Judith, ett traditionellt mjöd gjort på apelsinblomsterhonung (från Kalifornien). Just det här mjödet blev lite hastigt och lustigt inplanerat. Gjorde ett traditionellt mjöd på lavenderhonung (Aslaug) i våras och smaken på det påminner i alla fall får mig om tvål. Så vad gör man när ett mjöd rent tekniskt är bra men smaken inte riktigr är vad man tänkt sig och man inte vet hur man skall få ordning på det? Jo, man går något som är relativt ovanligt i ölvärlden (förutom vissa suröl) men relativt vanligt i vinvärlden, man blandar ut det med något annat. Med smaken och aromen i åtanke så tänkte jag att ett traditionellt mjöd gjort på apelsinblomsterhonung skulle vara lämpligt. Iom att lavenderhonungsmjödets satsstorlek bara var på 5 liter så tänkte jag mig en större sats av detta mjödet. Sen när dagen för blandning kommer så får vi se i vilka propotioner jag behöver blanda i. Blir det något över så blir jag bara glad. Recepetet såg ut enligt nedan:
  • 5,4 kg apelsinblomsterhonung från kalifornien
  • 0,4 kg vildblomsterhonung (för att komma upp i OG)
  • vatten kokat och nerkylt till ca 18C och tillsammans med honungen utgjorde en volym på 13,5 liter
  • 20 g Fermaid O (tillsattes dagen efter att mjödet startades)
  • 12 g GoFerm
  • 20 g bentonite (för att skynda på klarningen)
  • 2 st paket Lalvin D47
  • Uppmätt OG 1,125
Vi får se hur smaken, aromen och utjäsningen och även sötman blir på det här mjödet. Inte omöjligt att jag lägger någon form av träspiral i den här. Antingen ceder eller fransk ek tänker jag nu. Har märkt att lite träspiral oftast gör underverk på ett mjöd. Ibland behövs det inte mycket för att runda av eller skapa komplexitet.

Har just nu en förhoppning om att kunna flasktappa detta innan nästa sommar, vi får se om så blir fallet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar