söndag 7 april 2013

Humleodling: Humleplantor beställda från Eickelmann

Nu har jag gjort slag i saken och beställt humleplantor från tyska Eickelmann!

Tyvärr fanns inte Cascade inne än och skulle inte komma förrän i maj och så länge hade jag inte lust att vänta. Så det slutade med 2 st av följande arter:
  • Taurus (bra bitterhumle)
  • Magnum (bra bitterhumle)
  • Saphir (skall vara lite kryddig och kan nog passa till både saison och IPA)

Chansade även på att beställa till gödning anpassad för humleplantor. Kostade bara 6 euro så varför inte tänkte jag?

Det här är till att börja med en kul grej. Jag behövde ändå ha någon klätterväxt till spaljéerna för att ge lite insynsskydd. Det här kommer också förhoppningsvis leda till att jag lär mig mer om humle. Skulle det sedan resultera i något som går att använda så är det en ren bonus ser jag det som. Har medvetet siktat in mig mest på bitterhumle då vi brygger mycket öl som kräver stora bittergivor. Sen vet jag inte om det är realistiskt att förvänta sig någon bitterhumle med hyfsat hög alfasyra, men som sagt, mest en kul grej.

Sen får vi se hur lång tid leveransen tar. När de kommer hem så skall de ner i krukor en stund för att återhämta sig och växa till sig lite innan det är dags för plantering utomhus. Har sett på forum att en del har fått hem plantor i ett ganska risigt skick.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar