tisdag 7 maj 2013

Ölresa: En tur till Köpenhamn i maj 2013

Den 3 maj bar det av till Köpenhamn för en lång helg med ölshopping och Copenhagen Beer Celebration, CBC!.

Det blev jag och Sia från Fear Wolf Brewery och Royne och Pehr från Bellevue Brewing Boys som åkte denna gången. Vi har haft det som en liten tradition att åka till Köpenhamn på våren och handla lite spännande öl. För varje år har konceptet för resan utvecklats från en dagstur för att i år bli en långhelg inklusive ett ölfestivalbesök, närmare bestämt CBC.

Det blev en tidigt morgon. Bussen från Centralstationen avgick kl 8 på fredag morgon. Vid 13-tiden var vi framme och vi tänkte börja med att lämna av väskorna på hotellet, Omena hotell. Normalt sett brukar vi på på Nebo hotell men det var fullbokat så då fick det bli detta hotellet istället. Efter lite om och men så hittade vi hotellet. Väl där visade det sig att hotellet var receptionslöst?! Aldrig varit med om liknande. Kod och nummer skulle man fått skickat till sig i ett mail. Men Sia som hade bokat hotellet hade inte fått något sådant. Då fanns det tydligen någon helpdesk man skulle ringa, men de öppnade inte förrän kl 16.00. Så vi beslutade oss för att traska iväg till Kihoskh och äta lunch på vägen.

Vi hittade ett ställe i början på gatan som leder till Kihoskh som hette Burger Corner. Inte den bästa servicen och pommes friten var nästan "kremerade" men hamburgarna var väldigt goda. Vår solen värmde härligt på deras uteplats också.

Efter lunchen så traskade vi vidare till Kihoskh. Kihoskh har ju inte det största sortimentet men kan överraska positivt och ibland dessutom med ett attraktivt pris. Och vi blev helt klart inte besvika. En hel del De Molen fanns och dessutom Green Flash Barley wine till ett riktigt bra pris. Plus lite annat. Helt klart värt besöket. Nytt för denna gången verkade vara att de hade en källare där man kunde gå ner med ännu mer grejer. Missa inte källaren nästa gång när ni är där!

Kihoskh

Sedan blev det att traska tillbaka. På vägen så beslöt vi oss för att gå in på baren Fermatoren. Förra året när vi var där var vi inte så imponerade direkt. Men här hade det hänt grejer! 20 tappar med olika öl. Och till bra priser dessutom. Och bra och trevlig service. Rekommenderas varmt! Drack en Against the Grain Green Dragon (riktigt bra) och sedan en Hop Doom från Naparbier som tyvärr var alldeles för söt för att vara en DIPA.

Skål i vårsolen!

För att slippa bära omkring på tunga flaskor allt för länge så gick vi nu tillbaka till hotellet. Ringde helpdesken, fick kod och rumsnummer och gick upp på rummet. Rummet levde inte alls upp till förväntningarna. En dubbelsäng och en större soffsäng, till 4 vuxna. Dessutom var madrassen i soffsängen fläckig. Inte fräsht alls! Jag rekommenderar er att undvika detta hotellet. Det kommer bli Hotel Nebo för oss i fortsättning helt klart. Visserligen lite sämre standard men så himla mycket större rum. Och en reception och inga bruna fläckar på madrasserna.

Undvik detta hotellet!

Vi valde att lämna av väskorna för att ta oss ut till affären Fish'n'beer. Fish'n'beer är i alla fall enligt oss ett av de bättre ställena att köpa öl på i Köpenhamn. Att de dessutom ger 10% rabatt är ju inte heller helt fel! ;) Och här blev vi inte besvikna heller. Lite De Molen, Founders och diverse danska öl inhandlades. Ägarna på Fish'n'beer är också så himla trevliga. Tydligen så har dom nu skapat två öl tillsammans med De Lille Bryggeriet, en DIPA och en Imperial Stout. Sia och Pehr köpte båda två DIPAn. Ägaren var så vänlig och gav dom den absolut senaste batchen som precis anlänt till butiken.

Tog bussen tillbaka till hotellet och "lastade av". Vi tog även chansen att smaka av Fish'n'beers DIPA men den var tyvärr en ren besvikelse. Alldeles för tam. Traskades sedan vidare till Barley Wine för ännu mer shopping.

Barley Wine är helt klart en himla trevlig affär. Ägarna är ett gammalt par. De spelar jazzmusik på LP spelare och skriver kvitton för hand. Hur charmigt som helst! Väldigt trevliga och gemytlig atmosfär i affären. Vi märkte att det hade varit en del människor där innan för en del hyllplan gapade tomma. Vi hittade ändå en hel del blandat smått och gott.

En av flera trevliga hyllor på Barley Wine.

Traskade vidare tillbaka till hotellet och lämnade av grejerna och drog sedan iväg till Kebabish, en bra restaurang som bla har indiskt mat som ligger på vägen till Mikkeller Bar.

Efter middagen bar det iväg till Mikkeller Bar där det var riktigt mycket folk. Vi lyckades hittade tre pallar utanför där vi kunde sitta. Drack först en Revolution Coup D’Etat och sedan en Mikkeller 1000 IBU på fat. Revolution Coup D’Etat var ok (kunde varit torrare) men Mikkeller 1000 IBU var grym. Den skall helt klart drickas färsk på fat! Vi träffade lite annat folk från Göteborg som vi kände sen innan och hade det trevligt en stund men vi valde att göra just denna kvällen hyfsat kort iom att vi skulle till CBC dagen efter.

På väg hemifrån Mikkeller Bar på andra sidan gatan möttes vi dock av något oväntat. En ny ölaffär! Massor av flaskor från skandinaviska bryggerier, framförallt Nögne Ø. Den Norske Landhandel hette affären. Vi traskade hem i mörkret och bestämde oss för att dra dit en sväng på lördag morgon.

På lördag morgon var vi trots allt hyfsat pigga. Åt frukost på ett ställe i Centralstationen och sedan var det av till Den Norske Landhandel som öppnade kl 11. Väldigt trevlig ägare och det visade sig mycket riktigt att affären var ganska ny, han öppnade i januari. Han hade som sagt en hel del Nögne Ø, kanske en av de mest kompletta samligarna jag har sett. Men han hade även lite blandat skandinaviskt framförallt Hornbeer. Priserna var helt klar jämförbara med andra ställen, så det här stället rekommenderas helt klart!

Royne utanför affären

Efter att dumpat av våra inköp och ätit en lunch så var det av till Mikkeller Bar igen. Här var det inte lika mycket folk som sist och några öl på tapp hade bytts ut. Drack själv en Mikkeller Simcoe Single Hop IPA och därefter en Mikkeller Texas Ranger Barrel Aged (Eagle Rare Edition) som var riktigt grymt bra!

Tapplistan på lördag förmiddag på Mikkeller Bar
Sedan var det dags att tacka för oss och dra vidare till CBC men detta tar vi i ett separat inlägg som kommer inom kort.

I vanlig ordning så finns det fler bilder på vår Facebook sida!