fredag 27 december 2013

Recension: Northbranch Brown Beear – Juletide edition

Snygg etikett!

Amylases Vinterölsträff så utbyte jag en flaska med en annan hembryggare. Northbranch Brown Beear heter den och skall vara en American Brown Ale. Ölet är bryggt av Mathias Nordgren och
Patrik Andersson som är nya namn i hembryggarvärlden åtminstone för mig. Vet inte om dom har någon Facebook sida eller blogg. Jag har inga detaljer om ölet förutom just att det skall vara en American Brown Ale, en stil som vi själva haft tankar om att brygga men inte hunnit med. 

Utseende: En stor härlig skumkrona lägger sig över det mörka ölet. Ölet är väldigt mörkt och jag har svårt att ens se några röda nyanser i det. Osäker på hur mörkt ett ölet får vara för att klassas som en brown ale.

 
Arom: Aromen domineras av syrligt kaffe. I bakgrunden tycker jag mig hitta en aningens amerikansk humle, gissningsvis någon C-sort.

Smak: Även smaken domineras tydligt av syrligt kaffe. Försöker hitta andra smaker men misslyckas. Lagom kolsyra. Hittar inga felsmaker. Känns torr. Vare sig sött eller besk utan balanserad.

Slutsats: Det här är mer en stout (och en ganska bra sådan) än en american brown ale. Jag har som sagt inga detaljer om ölet men jag gissar att man använt en del svartmalt i det här ölet. Är ingen expert på den här ölstilen men har för mig att just svartmalt inte är så vanligt i en american brown ale.

God fortsättning på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar