tisdag 25 juli 2017

Provsmakning: Hoppy Fox


VI bryggde en amerikansk brown ale i februari i år och det är hög tid att publicera ett provsmakningsinlägg. Detta blev för oss andra försöket på den här stilen så frågan är om vi lyckats bättre den här gången jämfört med förra gången.


Hoppy Fox

Utseende: Härlig rödbrun färg och en fluffig skumkrona. Helt blank och fin.

Arom:  Maltig arom av knäck och kola och en svag rostad karaktär. Svag citrusaktig arom i bakgrunden.
 
Smak: Smaken skiljer sig något mot aromen. Det är mycket fokus på knäck och kola. I bakgrunden finns en svag rostad och chokladig ton. Finns även en smak av  tallbarr som jag gissar kommer från Waimea humlen.

Slutsats: Andra gången vi ger oss på den här stilen som sagt och tyvärr så misslyckades vi sämre den här gången. Framförallt saknar jag humlesmaken och aromen. Sen hamnade vi även något för högt i OG och även FG för att passa in i typdefinitionen.

Jag känner mig dock trots allt positiv till det här receptet. Och anledningen är att jag tror att med några smärre justeringar så skulle det här kunna bli ett riktigt bra amerikansk brown ale recept. Först och främst hade jag ändrat karamellmalten och tagit en ljusare (ca 80 EBC). Lite mindre basmalt eftersom ölet blev lite starkare än vad det borde blivit. Det borde göra att utjäsningen blir något högre och därmed ett lägre FG.

Och så slutligen 100g mer chokladmalt för att öka på den rostade och chokladiga aromen och smaken. Och slutligen, någon amerikansk C-humle (Cascade tex) eller liknande arom och smak istället för Waimea, den funkar inte helt hundra i den här stilen. Och jag kan avslöja redan nu att vi kommer brygga den här stilen till hösten. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar