söndag 24 november 2013

Provsmakning: Bite me

Dags att göra en provsmakning av vår Amber Ale, Bite me. Har bestämt att ändra upplägget på den här typen av inlägg i fortsättningen. Jag kommer sluta sätta ett betyg, då det känns konstlat. Istället kommer jag ge ett omdöme. Dessutom kommer jag skriva vad som var bra med ölet, vilka lärdomar vi dragit av det men också vad som hade kunnat göra ölet ännu bättre. Hoppas att ni besökare gillar detta nya upplägget! Men nu till smakprovningen.



Utseende: Mörk röd-brun färg. Helt klar i den övre gränsen på stilen. Väldigt klar och fin.
 
Arom: Aromen innehåller karamell, kola och lite toffee toner. 

Smak: Smaken är helt maltfokuserad. Jag hittar inga spår av den relativt lilla mängden humle som vi tillsatte i koket. Smaken består av karamell och kola. Hittar en rostad ton i smaken som inte är  stiltypisk. Beskan är en aning markerad och väger upp sötman från karamellmalten på ett bra sätt. Upplever den inte för besk dock.

Slutsats: Ja, ölet blev inte sött som vi var rädda för utan tom balanserat. Och för att vara vår första Amber Ale så är vi väldigt nöjd. Alltid svårt när man ger sig på en ny stil. Dock så blev det här mer en brown ale än en amber ale. Nästa gång när vi brygger något liknande skall vi troligtvis minska ner det rostade kornet till hälften. Troligtvis lägga till i två ljusare karamellmalter för lite mer komplexitet och smak. Och så ta bort den mörkare karamellmalten som vi använde den här gången. Verkar som om den var för mörk för stilen när jag tittar på andras amber ale recept. Kanske komplettera med lite torrhumling också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar