tisdag 24 maj 2016

Humleodling: 2016, året då lyckan vände?

Kanske lite lustigt titel på det här inlägget men det jag syftar på är att jag hoppas att det här året är första året då humleodlingen kommer igång på allvar. Fick ju en liten skörd förra året trots allt oväder och även förrförra året trots att plantorna var relativt unga då.

Plantorna har som vanligt klarar sig under vintern, har faktiskt aldrig täckt över dom som jag sett att andra gör och aldrig upplevt några problem pga det. Safirplantan som är en tidig sort är nu högre än spaljen (1,8m). Även Northern Brewer plantan är nästan lika hög. Och en Merkur planta är inte långt därifrån. Så det har växt till sig ganska bra redan.

Uppgrävd Magnum rot.
Har gjort några marginella ändringar det här året. Planterade om min ena Magnum planta som jag har haft min misstankar om att något inte stod helt rätt till. Och mycket riktigt, runt om men framförallt under roten hittade jag en del relativt stora stenar som förhindrade roten från att växa. Dessutom blev den här plantan lite felaktigt placerad från början, lite för långt ut från spaljen och alldeles för nära en av stolparna till spaljen. Så jag tog tillfället i akt att flytta den till en liten bättre plats när jag ändå grävde upp den. Utöver det har jag planterat två nya Merkur plantor som kommit som sidoskott från dom gamla plantorna. Så nu ser humleodlingen ut så här:
  • 8 st Merkur
  • 2 st Taurus
  • 2 st Magnum
  • 1 st Northern Brewer
  • 1 st Safir
Men nu kommer jag inte utöka odlingen framöver med mer plantor, det skulle bli för trångt helt enkelt.

Nu håller jag bara tummarna att det blir en riktigt bra sommar så plantorna får mycket sol och värme!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar