fredag 14 april 2017

Bryggning: 333 IPA, Manana IPA

I helgen blev det dags för det första halvårets sista bryggning. Den här gången blev det en klassiskt amerikansk IPA fullproppad med humle för att på så sätt göra ett slutgiltigt test av vårat humlefilter.

Recepetet såg ut så här: 
333 IPA (74 liter)

Recipe Specifications
--------------------------
Estimated OG: 1,068 SG
Estimated Color: 13,4 EBC
Estimated IBU: 45,0 IBUs
Boil Time: 75 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type               %/IBU        
19,50 kg           Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC)        Grain                97,5 %       
0,50 kg             Crystal Malt - 30L (70,0 EBC)            Grain                2,5 %        
80,00 g             Warrior [17,00 %] - Boil 60,0 min       Hop                  45,0 IBUs             
333,00 g              Simcoe [13,00 %] - Boil 15,0 min    Hop                  -    
333,00 g              Wiamea [16,50 %] - Boil 15,0 min   Hop                  -   
333,00 g              Simcoe [13,00 %] - Boil 3,0 min       Hop                 -   
333,00 g              Wiamea [16,50 %] - Boil 3,0 min      Hop                 -   
333,00 g              Simcoe [13,00 %] - Dry Hop 5,0 Days  Hop                       
333,00 g              Wiamea [14,00 %] - Dry Hop 5,0 Days  Hop                       

Mash Schedule: Temperature Mash, 1 Step, Full Body
Total Grain Weight: 20,00 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time    
Saccharification  Add 60,0 l of water at 70 C         64,0 C        90 min

Vår tanke är att dela upp det här ölet i två olika versioner. En neutral och en som vi tillsätter mango och ananas i, därav namnet Manana IPA. Inte direkt påhittigt namn men det fungerar.:) Vi kommer dela upp ölet i två jäshinkar från start och efter ett par dagar tillsätter vi frukten som vi mixat till en puré. Ni som undrar över namnvalet 333 IPA kan titta lite närmare på receptet så förstår ni.:)

Förutom frukten så är det här ett vanligt enkelt IPA recepet. En mycket liten skvätt karamellmalt, låg mäsktemperatur och lång mäsktid för hög utjäsning och Mangrove M44 West Coast jäst som accenturerar humlesmaken. Och så stora mängder smak och aromhumle förstås.:)

Innan kok landade SG på 60 vilket lovade gott för att vi skulle träffa våra värden.  Efter avslutad kylning som bara tog 15 minuter så hade vi 70 liter i jäshinken med ett OG på 64, vilket var bara 1 enda pinne från beräknat OG. Frågan innan bryggningen var hurvida vårat humlefilter skulle klara av dom stora mängder humle (ca 1400g). Och det gjorde det med besked. Hade tom klarat av mer om vi hade önskat. Blev heller inget stopp i det under kylningen.

Humlefiltret klarar biffen!
OG 64

Nu får våra två jäshinkar stå och jäsa i några dagar, sedan åker en fruktpure av ananas och mango på ca 3 kg ner i ena jäshinken. Sen får det stå ytterligare och jäsa ut. Avslutningsvis är det dags för torrhumling och sedan flasktappning.

5 kommentarer:

  1. Borde inte ibu bli högre med tanke på att ni har både en 15 min och 3 min giva.
    Har ni testat denna humlekombo innan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ledsen att jag missat att svara tidigare. Innan har jag fått mail om att det har kommit kommentarer men nu verkar det ha upphört. Får titta på det.

      Oavsett, så vad jag vet har vi inte testat denna humlekombinationen innan.

      Enligt BeerSmith så ligger IBUn på detta ölet på 247 IBU vilket är fullständigt nonsens om du frågar mig. Så himla beskt är inte ölet. Hur många IBU det handlar egentligen om har jag ingen aning men personligen tycker jag det blir en annan beska av 15 och 3 minuters givorna. Många bryggerier tex räknar bara IBUn på bittergivan.

      Mvh

      Peter

      Radera
    2. Hej!
      Jag skall brygga ett sommaröl med mango och passionsfruktspure snart.
      Hur gjorde ni med puren, hällde ni bara i den i primären med jästkakan i botten?
      Jag funderar på om allt lägger sig i botten med jästkakan så blir det kanske dåligt smakutbyte.
      //Med vänlig hälsning, Daniel

      Radera
    3. Vi hällde i puren efter 5 dagars jäsning. Visst, det blev en rejäl kaka på jäshinkens botten men smakutbyte fick vi allt.

      Radera
    4. Okej, härligt, tack för svaret!
      Vill helst undvika omtappning.
      //Mvh Daniel

      Radera