onsdag 8 augusti 2018

Provsmakning: The Seer

Dags för en provsmakning av vårat första bärmjöd, The Seer, som vi gjorde i höstas. Detta mjödet innehåller röda och svarta vinbär och björnbär.


Röd fin färg.

Utseende: Mycket tilltalande rödaktig mörk färg. Tittar man närmare så hittar men en tunt lager på botten på flaskan och även lite flytande små partiklar i glaset. Med det jag vet idag så hade jag gjort en kallkrasch innan jag tillsatte klarningsmedel. Har även märkt att tillsätta jästdödare klarnar mjödet. Blir att testa detta på nästa bärmjöd.

Arom: Aromen är kraftig av mörka bär med lite honung i bakgrunden.

Smak: Smaken innehåller mycket röda vinbär med en touch av svarta. Finns inget spår av björnbären i smaken. Finns en honungsmak som kommer in i mitten av smaken som sedan hänger kvar. Finns en hel del syra i det här mjödet och upplevelsen är mer mot det torrare hållet.

Slutsats: Man får kanske inte det intrycket när man läser texten ovan att det här är ett av våra bästa mjöd hittils. Jästvalet (Lalvin 71B-1122) är jag nöjd med och kommer helt klart att använda till bärmjöd i fortsättningen. Blankheten/klarheten är inte helt hundra och där hade jag gjort annorlunda idag som jag skall testa på nästa bärmjöd. Och OGt hade behövt vara högre för att balansera syran. Nästa gång jag gör ett vinbärsmjöd så kommer jag lägga OGt på 1,140-1,145 istället för 1,130.

Mixen av bär blev även den inte helt optimal i det här mjödet. Björnbären kommer inte fram alls utan det är mycket röda vinbär och lite svart i bakgrunden. Skall jag använda björnbär igen tillsammans med vinbär så kommer jag ha i mer björnbär än vinbär för det behövs för att dom skall komma fram.

4 kommentarer:

  1. Akta dig för björnbär, utan sötman så blir den väldigt syrlig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte björnbär ger mer syra än vinbär. Tog aldrig FG men med tanke på att OGt var 1,130 och vi använde en jäst med 14% alkoholtolerans och eftersötade så kan det inte varit torrt/utjäst i alla fall.

      Men absolut, att tillsätta björnbär till detta mjödet i dom små mängderna jämfört med vinbär var bortkastat.

      Radera
  2. Jag har gjort mjöd på svarta vinbär björnbär och blåbär det blev väldigt bra blåbär tar bort mycke av vinbär smaken lika mycke kg av varge bärsort i det här receptet annars blir det kaka på kaka med rödavinbr och svartavinbär i samma recept färgen blev djup röd och smakar bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vissa bär är mer potenta än andra i smaken så man får ha lite fingertoppskänsla när man blandar. Hallon och svarta vinbär är tex mycket potenta.

      Radera