fredag 21 september 2018

Bryggning: Porunn

Porunn från TV-serien Vikings
Detta är det tredje av dom sex stycken mjöd som startades i förra helgen. Det här är ett traditionellt mjöd gjort på mestadels kastanjhonung. Kastanjhonung varierar i färg från ljusbrun till kolsvart. Smaken på ett mjöd gjort på den här honungen skall få en intressant träig smak enligt dom källorna jag har.
  • 2 kg kastanjhonung
  • 0,6 kg vildblomsterhonung (mörk sort från Gran Canaria)
  • vatten kokat och nerkylt till 17C och tillsammans med honungen utgjorde en volym på ca 6 liter
  • 10 g Fermaid O (tillsattes dagen efter att mjödet startades)
  • 8 g GoFerm
  • 10 g bentonite (för att skynda på klarningen)
  • 1 st paket Lalvin D47
  • Uppmätt OG 1,128
Tanken med receptet är att få ett mjöd gjort på riktigt mörk honung och försöka få fram så mycket intressanta/spännande smaker som möjligt av den. Av det jag läst så är den här honungen lite bitter så jag har lagt OGt några pinnar över min standard (1,125) för traditionella mjöd med denna jästen. Kan redan nu säga att jag högst troligtvis kommer tillsätta en spiral av amerikansk ek till detta mjöd. Känner på mig redan nu att det kommer passa väldigt bra ihop.

Mjöd gjort på mörka honungssorter har en tendenser till att behöva längre lagring för att mjukna. Jag tror dock att kastanjhonung är ganska snäll, sin färg till trots. Hoppas på en flasktappnig innan sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar