tisdag 20 november 2018

Bryggning: Kalf

Kalf från TV-serien Vikings

När jag ändå satt igång ett hallonmjöd (Ecbert) så valde jag att göra ytterligare ett när jag ändå höll på. Den här gången valde jag att göra en liten sats traditionellt mjöd på ca 65% ljunghonung. Ljunghonung är väldigt intensiv i smaken och det blir väldigt bra mjöd på den här honugen men det tar ett tag innan det blir drickbart. Receptet blev så här:

  • ca 1,9 kg ljunghonung
  • ca 1 kg vildblomsterhonung
  • vatten kokat och nerkylt till 18C och tillsammans med honungen utgjorde en volym på ca 6 liter
  • 10 g Fermaid O (tillsattes dagen efter att mjödet startades)
  • 12 g GoFerm
  • 10 g bentonite (för att skynda på klarningen)
  • 1 st paket Assmanhausen
  • Uppmätt OG 1,144
Ett ganska högt OG på det här mjödet men jag vill ha en restsötma på detta. Det finns en viss bitterhet i ljunghonung och jästen jag använder har en benägenhet att jäsa till 16,5% trots att dess deklarerade tolerans ligger på 15. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar