lördag 19 mars 2016

Ölgodis: Kokosbollar deluxe

Var ju väldigt länge sedan det publicerades ett ölgodis inlägg på bloggen. Idén till det här receptet kom till av en slump. Hade bakat en chokladtryffelkaka som jag skulle bjuda på när jag slutade på mitt gamla jobb men kände att det kanske inte skulle räcka till alla. "Jag gör lite kokosbollar tänkte jag". Men på väg till affären för att handla bla havregryn slogs jag av idén att ersätta det vita sockret med muscovadosocker istället. Så fick det bli. Efter att blandat till smeten och smakat av den kände jag att smaken togs över lite grann av muscovadosockret så jag ökade på mängden kakao.

Receptet blev efter lite justeringar så här:

Chokladbollar deluxe
100 g smör
1 dl muscovadosocker
3 dl havregryn
2,5 msk kakao (gärna kvalitetskako som Valrhona)
1 tsk vaniljsocker
2 msk kallt kaffe

Blanda ihop alla ingredienserna förutom kaffet i en bunke och knåda ihop allt till en sammanhängande smet. Häll på det kalla kaffet och blanda ut det i smeten. Rulla runda fina bollar och lägg på en tallrik med kokos. När bollarna är rullade så lägg in dom i kylen.

Chokladbollar deluxe!

Nu är det kanske inte den bästa säsongen att publicera detta inlägg men håll till godo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar