tisdag 17 april 2018

Bryggning: Earl Haraldson

Earl Haraldsson

Dags för inlägg två av tre om dom tradtionella mjöden jag startade igång i söndags. Första inlägget om lavenderblomsterhonung (Aslaug) mjödet hittar ni här. Men nu är det som dags för mjöd nummer två och det är ett tradtionellt mjöd gjort av eucalyptushonung.  Eucalyptusblomsterhonungen är nästan svart och många menar på att det är en väldigt smakrik och potent honung. Detta är ofta fallet med mörka honungssorter. I det här specifika fallet valde jag därför att bara använda knappt 50% av eucalyptushonung i receptet för att inte få en för kraftig obalanserad smak som hade kunna kräva flera års lagring för att mjukna. Och att göra ett torrt mjöd av detta blev ocskså snabbt uteslutet iom detta.

Receptet blev enligt nedan:
  • 1 kg eucalyptusblomsterhonung
  • 1,3 kg vildblomsterhonung av olika ursprung som jag hade liggandes
  • vatten kokat och nerkylt till 17C och tillsammans med honungen utgjorde en volym på 6 liter
  • 7 g Fermaid O (tillsattes dagen efter att mjödet startades)
  • 5 g GoFerm
  • bentonite (för att skynda på klarningen)
  • 1 st paket Lalvin D47
  • Uppmätt OG 1,120
Eucalyptus honung
Jag har som jag tidigare nämnt gått över till Fermaid O och även börjat tillsätta bentonite från start för att skynda på klarningsprocessen.  Jästen i just det här receptet är min standardjäst för traditionella mjöd. Den och OG 1,120 är mina två utgångspunkter när jag utformar traditionella mjöd recept numera.

Nu får det här stå och jäsa och gotta till sig. Tror att det här mjödet kan behöva stå ett tag och lagra till sig för att mjukna till. Kommer högst troligt inte tillsätta ek till detta mjödet. Många mörka honungssorter har en bitterhet i sig så även om det här inte kommer jäsa torrt utan troligtvis landar runt 1.020 så kommer det antagligen inte uppfattas som nämnvärt sött ändå iom honungens bitterhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar