måndag 28 januari 2019

Planer: Våren 2019s bryggningar mm



Dags att presentera vad jag skall underhålla mig med under den här våren!

Bryggningar
Om jag börjar bryggningar så blev det inga bryggningar förra hösten av en rad olika anledningar. Dels har mina bryggarkollegor (Hans och Sia) bestämt sig för att sluta brygga öl och sen kände jag att jag själv hade fullt upp med alla mina mjöd förra hösten. Under våren kommer därför jag brygga öl med lite olika personer varje gång. Sammanlagt är det inplanerat två ölbryggningar under våren:

  • Smoking Queen, en imperial porter med körsbärsrökt malt
  • Smoky Scotty, en skotsk export med körsbärsrökt malt
Några av mina mjöd som jag startade igång i höstas står fortfarande på jäskärl  men några har flasktappats så ett antal jäskärl har frigjorts. Eftersom mjöd tar sådan tid innan det lagrat till sig så kommer jag därför starta upp fem stycken nya mjöd (alla 5 liters satser förutom första):
  • Jarl, ett traditionellt mjöd gjort på 80% bovote honung, skall jäsas med en sherryjäst
  • Gyda, ett traditonellt mjöd gjort på rallarros honung
  • Torstein, ett traditonellt mjöd gjort på hallonblomster honung
  • Halfdan, ett traditionellt mjöd gjort på avocadoblomster honung
  • Arne, ett kryddat mjöd gjort på skogshonung och chipotle
Tävlingar
Angående tävlingar så kommer jag av en rad olika anledningar vare sig besöka eller ställa upp i SM i år utan jag tar sikte på nästa år istället, förhoppningsvis hålls tävlingen i Göteborg då. Även Amylases Sommarölsträff kommer jag inte ställa upp på, däremot har jag en förhoppning om att kunna komma och besöka träffen/tävlingen.

Bloggen 
Tempot har ju minskat på bloggen jämfört med tidigare år. Anledningen är dels att jag slutat skriva inlägg från tävlingar och festivaler, tycker det räcker med dom som redan skriver om det och att det inte tillför något att även jag gör det.  Vi får se hur det blir under denna våren men det hänger också lite på om jag får tips/förslag ifrån er läsare vad jag skall skriva om.;)

Så här ser mina planer ut för denna våren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar